۱۳۸۸ اسفند ۲۱, جمعه

ناظر خارجی: دست داشتن رژیم در دستکاری نتایج انتخابات عراق

رادیو آلمان: نخستین شمارش‌ بخشی از آرا نشان می‌دهد که ائتلاف نوری المالکی، در مناطق جنوبی عراق از دیگر رقبای خود پیشی گرفته است. از سوی دیگر گروه ایاد علاوی، با تاکید بر وجود تقلبات انتخاباتی، در دو مناطق شمالی عراق پیشتاز است.

در انتخابات پارلمان عراق رقابت نزدیکی میان ائتلاف نوری المالکی، نخست وزیر کنونی عراق و لیست انتخاباتی "العراقیه" به رهبری ایاد علاوی، نخست‌وزیر پیشین عراق در جریان است. گروه "العراقیه" ائتلافی از نیروهای سنی، شیعه و سکولار به شمار می‌آید. به گفته خبرگزاری‌ها هریک از این دو گروه، دست‌کم در دو ایالت عراق اکثریت آرا را از آن خود ساخته‌اند. ائتلاف کردها نیز در منطقه اربیل پیروز شده است.

استراون استیونسون، رئیس بریتانیایی هیئت نمایندگان اعزامی از سوی پارلمان اروپا به عراق، اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در «تقلب» و «دستکاری» نتایج انتخابات عراق دست داشته است. به گفته این نماینده پارلمان اروپا تهران با کمک‌های مالی خود از این تخلفات پشتیبانی کرده و با اقداماتی نظیر « قتل، تهدید، اخاذی و تقلب» در صدد جلوگیری از پیروزی ائتلاف ایاد علاوی در انتخابات اخیر عراق برآمده است. گروه علاوی نیز پیش‌تر صحت انتخابات را مورد شک و تردید قرار داده بود.

به گفته کمیسیون انتخابات در بغداد، پس از شمارش ۳۴ درصد آرا، ائتلاف مالکی با نام "ائتلاف دولت قانون"، در منطقه نجف حدود ۵۴ هزار و در ایالت بابل ۶۹ هزار رای بدست آورده است. اکثریت ساکنان مناطق جنوبی عراق پیرو مذهب شیعه هستند.

"ائتلاف ملی عراق" یکی دیگر از لیست‌های انتخاباتی شیعیان به رهبری عمار حکیم و با همکاری مقتدا صدر و احمد چلبی نیز در مناطق جنوبی عراق مقام دوم را بدست آورده است. ائتلاف ایاد علاوی نیز در این مناطق در رده سوم جای گرفته است. تاکنون نتایج ۴ از ۱۸ منطقه عراق اعلام شده است. انتظار می‌رود، که نتایج نهایی انتخابات در روزهای آتی مشخص شود.

در ایالات دیالی و صلاح‌الدین در شمال بغداد پس از شمارش ۱۷ درصد آرا، ائتلاف علاوی پیشتاز است. اکثریت ساکنان این مناطق پیروان مذهب تسنن هستند. در منطقه صلاح‌الدین، لیست انتخاباتی جواد بولانی، وزیر کشور کنونی عراق، که متشکل از نیروهای سکولار است، مقام دوم را داراست و ائتلاف مالکی نیز سوم است.

در منطقه اربیل، یکی از سه ایالت کردنشین عراق، لیست انتخاباتی مشترک جبهه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی و حزب دمکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی بدنبال شمارش ۲۷ درصد آرا جایگاه نخست را به خود اختصاص داده‌است و گروه "گوران" (تغییر) در مقام دوم و "اتحاد اسلامی کردستان" در رده سوم جای دارد.


خطر دستکاری در نتایج انتخابات

گروه "العراقیه" به رهبری ایاد علاوی و طارق الهاشمی، معاون رییس‌جمهوری عراق، پس از اعلام موقت آرا در روز گذشته از «تقلبات گسترده» در انتخابات سخن گفتند. به گفته یکی از اعضای برجسته این گروه تاکنون ده‌ها شکایت و گزارش از تخلفات انتخاباتی بدست آمده است. برای نمونه برخی از برگه‌های انتخاباتی در سطل‌های زباله پیدا شده‌اند. کمیسیون انتخابات از دست‌‌‌کم هزار شکایت خبر داده است، اما هنوز از جزییات این تخلفات خبری در دست نیست.

برغم حملات تروریستی و انفجار بمب‌های متعدد در بغداد و برخی شهرهای بزرگ عراق‌ در روز یک‌شنبه گذشته (۱۶ اسفند/۷ مارس)، ۶۲ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت جستند. دولت برآمده از این انتخابات بر خروج سربازان آمریکایی در پایان سال ۲۰۱۱ میلادی نظارت خواهد داشت و پس از آن مسئولیت اصلی برای حفظ امنیت و گسترش دمکراسی بر عهده دولت جدید خواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست: