۱۳۸۸ اسفند ۱۷, دوشنبه

پترائوس: رژيم تهران به يک رژيم تبهكار تبديل شده است

ژنرال دیوید پتریوس فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و آسیای مرکزی در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان گفت، رژیم تهران با سرکوب معترضان به یک رژیم تبهکار تبدیل شده است.

مجری سی ان ان پرسید، اجازه بدهيد در مورد يكى از همسايگان عراق، يعنى ايران سئوال كنم. وقتى شما در شمال بوديد، يكى از نكاتى كه مجبور بوديد به آن بپردازيد، نيروى قدس سپاه پاسداران كه در موارد زيادى خشونتها را با ارسال سلاح، مهمات و افراد شبه نظامى در عراق بر مى انگيخت، بود. به نظر مى رسد كه نيروى قدس اكنون بيشتر نگران مسایل داخل ايران است و سرگرم سركوب جنبش اپوزيسيون در داخل است. آيا اين وضعیت ديناميزم سياسى داخل عراق را تغيير نداده است؟ آيا به نظر شما نيروى قدس دست و پاى خود را جمع نكرده و به ايران بازنگشته است؟

ژنرال پتریوس پاسخ داد، حرف شما درست است كه مى گوييد عناصر امنيتى رژيم تهران، خصوصا سپاه پاسداران و بسيج مجبور شده اند در مقايسه با گذشته، به ميزان زيادى روى چالشهاى داخل ايران متمركز شوند. شما از زبان كارشناسان شنيده ايد كه رژيم تهران از يک رژيم مذهبى به يک رژيم تبهكار تبديل شده است. و بيش از هر زمان ديگر بيشتر به يک حکومت پليسى تبديل شده است. اين هم بخاطر اعتراضات مردم ایران است كه با ربودن انتخابات از آنها آغاز شد.

مجری سی ان ان پرسید، آيا به نظر شما رژيم تهران تصميم گرفته است به سلاح اتمى دست يابد، يا فكر مى كنيد هنوز در این زمینه تصمیمی نگرفته اند؟

فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه و آسیای مرکزی در پاسخ گفت، مى توان سر اين بحث كرد كه آيا آنها هنوز به تصميم گيرى نهايى رسيده اند يا نه. احتمالا هنوز توسط رهبر مذهبى اين تصميم گرفته نشده است. اوست كه بايد اين تصميم را بگيرد. همه عوامل و عناصر توليد سلاح اتمى و توليد سيستم حمل آن و ساير اجزاى آن طورى پيش رفته است كه گويا مى خواهند در موقعيتى باشند كه بتوانند اين تصميم را بگيرند و از مرز توانمندى آن عبور كنند. لذا آنچه كه باعث نگرانى بسيار شديد براى كشورهاى منطقه، اسراييل و آمريكا و كشورهاى غربى شده همين است. ما يكسال تلاش كرديم كه روند ديپلماسى را پياده كنيم و همه تلاشها با نيت خوب انجام شد، دست باز را به سوى آنها دراز كرديم، ولى با ناسازگارى و مخالفت و پس زدن مواجه شديم. نتيجه اين شد كه همه كشورها، نه فقط آمريكا، بلكه فرانسه، انگلستان، آلمان و حتى روسيه نيز به اين جمعبندى رسيدند كه مسیر فشار را دنبال كنند. اين مسیر شامل تحريمهاى بسيار شديدتر است. ناگفته نماند كه احمدى نژاد خودش بهترين حامى ماست. زيرا اعمال او در ايران در بسيارى از موارد باعث ساده كردن كار ما شده است.

هیچ نظری موجود نیست: