۱۳۸۸ اسفند ۱۵, شنبه

هدیه 6000 تومانی برای بنزین نوروزی

پارلمان نیوز: با وجود سپری شدن نزدیک به سه سال از آغاز سهمیه بندی بنزین، هنوز تکلیف مسوولان و متولیان امر با این مقوله روشن نیست. یک بار می گویند چون قرار است با هدفمند کردن یارانه ها، قیمت بنزین واقعی شود، پس سهمیه ها باید کاهش یا بد و یکبار دیگر می گویند چون مردم برای سفرهای نوروزی یا سفرهای تابستانی نیاز به بنزین دارند، باید سهمیه ویژه سفر به آنها بدهیم. اما گویا این ماجرا پایانی ندارد.

هفته گذشته سهمیه بنزین بهاری خودروها که همچون گذشته، هر ماه 80 لیتر و در مجموع 240 لیتر است اعلام شد اما با این تفاوت که 20 لیتر سهمیه بنزین ویژه نوروز هم به مردم هدیه شده است. بحث در مورد سرنوشت سهمیه بندی بنزین و هدفمند کردن یارانه ها در این مختصر نمی گنجد و آن را به زمانی دیگر موکول می کنیم اما در مورد این 20 لیتر سهمیه بنزین نوروزی، یک نکته - که به نظر من بسیار مهمتر از سرنوشت طرح سهمیه بندی یا هدفمند کردن یارانه ها است - قابل ذکر به نظر می رسد و آن اینکه هدف از تخصیص 20 لیتر بنزین نوروزی که از سوی دولت به مردم هبه شده چیست؟ در شرایط فعلی مردم می توانند هر لیتر بنزین آزاد را با قیمت 400 تومان - یعنی 300 تومان بیشتر از بنزین سهمیه ای - خریداری کنند و این بدین معناست که با اختصاص 20 لیتر سهمیه بنزین نوروزی، شش هزار تومان به مردم هدیه شده است. اما یک سوال: آیا مشکل مردم برای تامین بنزین با 6000 تومان حل می شود؟ در شرایطی که اختلاف نظر در مورد خط فقر به حدی است که آمار متفاوتی از 400 هزار تومان تا 800 هزار تومان را برای خط فقر ارائه می دهند و هزینه های مردم در ایام عید سر به فلک می زند، 6000 تومان در این بین چه جایگاهی دارد؟

کدام تفکر است که تصور می کند مردم با دریافت 6000 تومان بنزین باید خشنود و خوشحال شوند؟ آن هم درکشوری که سومین ذخایر غنی نفت جهان را در اختیار دارد و آن چه باعث کمبود بنزین در کشور وافزایش واردات آن شده، نه صرفا مصرف بی رویه، بلکه سو» مدیریت در احداث پالا یشگاه های جدید و تولید فرآورده های نفتی و از جمله بنزین درداخل کشور به منظور بی نیازی از واردات است. خلا صه این که با تفکراتی که هدیه کردن 6000 تومان بنزین و هدیه هایی از این دست را به مردم تجویز می کنند نمی توان گفت: جایگاه واقعی و شان و شخصیت مردم که در یک جامعه اسلا می ارزش بسیار بالا یی دارد; رعایت می شود.

هیچ نظری موجود نیست: