۱۳۸۸ اسفند ۱۵, شنبه

امام‌جمعه: چهارشنبه‌سوری خرافات و تجدید آتش‌پرستی است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت:«آیین های مربوط به چهارشنبه آخر سال خرافی بوده و در حقیقت تجدید آتش پرستی است.»

به گزارش جهان، آیت الله محسن مجتهدشبستری در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تبریز تصریح کرد:«جوانان و نوجوانان باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که چنین عنوان‌هایی برای چهارشنبه آخر سال به طور کامل خرافی بوده و در هیچ منبع و کتابی به آن اشاره نشده است.»

وی اظهارداشت:«به همین خاطر نباید با انجام کارهای خطرناک و به وجود آوردن ناهنجاری‌های اجتماعی این روز را تبدیل به چهارشنبه سوزی کرده و خانواده‌ها را به علت شادی‌های کاذب در آستانه سال جدید عزادار کرد لذا باید رسانه‌های گروهی و به خصوص رسانه ملی عزم جدی برای اطلاع رسانی شفاف به مردم را در دستور کار خود قرار دهند.»

مجتهدشبستری با اشاره به آمار صدمه دیدگان سال گذشته در اثر آتش‌بازی‌های چهارشنبه آخر سال گفت:«متاسفانه در این جریان بیش از 700 نفر در کشور صدمه دیدند که باید امسال جهت جلوگیری از وقوع چنین حجم حوادثی رسانه ملی، نیروی انتظامی، و آموزش و پرورش و به ویژه والدین هشیارتر از قبل وارد عمل شده و با هدایت فرزندان خود مانع به وجود آمدن چنین اتفاقاتی شوند.»


چهارشنبه سورى؛ جلسه‌ ای با حضور نمايندگان ارگانهاى سركوب

گزارش دریافتی: در جلسه‌ ای با حضور نمايندگان سپاه و بسيج، نيروى انتظامى و وزارت اطلاعات، احتمال بروز اعتراضات گسترده در مراسم چهارشنبه سوری امسال مورد بررسى قرار گرفت. در اين جلسه این مسایل مطرح شد : چهارشنبه سورى بار فرهنگ سنتى دارد و نمى شود از برگزارى آن جلوگيرى كرد. چهارشنبه سوری در شرایط کنونی امكان تجمع مردم و شكل گرفتن اعتراضات را مى دهد. مشخصه چهارشنبه سورى اين است كه گسترده است، بر خلاف ساير حركات اعتراضى كه محل مشخصى دارد و در مكانهاى محدودى صورت مى گيرد، در چهارشنبه سورى بحث يک خيابان و دو خيابان نيست، در همه جا ممكن است اعتراضات مردم شكل گيرد. تحت پوشش چهارشنبه سورى دست اغتشاشگران بازتر است و تجربيات سالهاى قبل هم همين موضوع را نشان داده است. تهديد جدى اعتراضات چهارشنبه سوری در فاصله زمانى ساعت 5 عصر تا 2 صبح روز بعد ارزيابى می شود. براى اينكه مشخص نشود اقدامات بازدارنده بار امنيتى دارد ارگانهاى غيرامنيتى مانند هلال احمر، آتش نشانى، خدمات ايمنى در صحنه حاضر شوند و هشدار دهند و صدا و سیما هم دست به تبليغات بزند. تبليغات صدا و سیما براى خطرات خيلى موثر است و بايد از همين الان شروع كنند و روى خطرات آتش سوزى تبليغ نمايند. با اين رويكرد مى توانيم خيلی ها را محدود كنيم و به بهانه جلوگيرى از خطرات ايمنى و جانى و مالى از قبل اعلام كنيم افرادى كه قصد دارند كارهايى انجام دهند كه براى مردم ايجاد خطر كند ، شناسايى و معرفى خواهند شد.

هیچ نظری موجود نیست: