۱۳۸۹ فروردین ۲۸, شنبه

منبع روسی: سرمایه گذاران خارجی بازار ایران را ترک میکنند

خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه، 27 فروردین ماه

سرمایه گذاران خارجی از ترس تحریمهای جدید بازار ایران را ترک میکنند

روزنامه "گازیتا.رو" در مقاله ای نوشت که طی ماه گذشته عده ای از فروشندگان عمده سوخت از ایران خارج شده و جای آنها را کمپانی دولتی چین بعنوان تنها کشوری است که از تدابیر شدید علیه ایران حمایت علنی نکرده اشغال کرده است. اما به اعتقاد کارشناس آمریکایی چین هم به زودی تجدید نظر خواهد کرد.

در این مقاله گفته میشود، کمپانی آلمانی Daimler AG از سهم 30% خود در Iranian Diesel Engine Manufacturing (زیر مجموعه کمپانی دولتی Iranian Khodro Diesel) صرف نظر کرده و قصد دارد که در آینده نیز سهام خود در ایران را محدود تر سازد. آنطور که روز چهارشنبه "دیتر تستشه" مدیر این کمپانی اطلاع داد چنین تصمیمی بر اساس دلایل سیاسی اتخاذ شده است. "رجب صفروف" رییس مرکز مطالعات ایران معاصر عقب نشینی کمپانی آلمانی که اخیرا بعلت باج خواهی دولت روسیه وارد بازار آمریکا شده را اجباری می نامد. وی اعلام کرد: "آمریکا به دایملر وخامت وضعیت در بازار آمریکا را هشدار داده است".

تا این زمان کمپانی های "لوک اویل" روسیه، Royal Dutch Shell بریتانیا، Ingersoll Rand آمریکا، Glencore و Vitol سوئیس، Trafigura هلند، British Petroleum بریتانیا و Reliance هند قراردادهای خود را با ایران فسخ کرده اند (دو کمپانی آخر در سال 2009 خبر امتناع از فعالیت در بازار ایران را اعلام کرده بودند).

در ادامه مقاله به سخنان "دمیتری پاولوف" از مرکز تحقیقات معاصر خاور نزدیک سنت پتربورگ اشاره شده که معتقد است، دورنمای تشدید تحریمات یکجانبه آمریکا که برای اولین بار در سال 1996 اتخاذ شدند، بر بازیگران بین المللی تاثیر جدی می گذارد: "آنها در هر صورت با اقتصاد آمریکا عجین شده اند و به نفع نبودن سرمایه گذاری در ایران را درک می کند".

در بخش دیگری از این مقاله اشاره شده که به رغم ذخایر عظیم نفت، ایران از تجهیزات لازم برای پالایش آن برخوردار نیست و به همین خاطر دائما با بحران بنزین در کشور روبروست. منظور مسکو درباره "تحریمات هوشمند" که نباید به ملت ایران زیان برسانند، مخالفت با ممنوعیت کامل فروش بنزین به ایران بود. پکن که آخرین فروشنده عمده سوخت به ایران محسوب می شود نیز اصرار دارد تا تحریمات به بخش انرژی ایران مربوط نشود که به نوبه خود یکی از صادرکننده عمده نفت به چین محسوب می شود. در هر حال بعد از چند ماه "تایم اوت" پکن با از سرگیری مذاکرات در چارچوب گروه "1+5" میانجیان بین المللی حل مسئله هسته ای ایران (پنج عضو دائم شورای امنیت بعلاوه آلمان) موافقت کرد. منابع کاخ سفید بعد از دیدار "باراک اوباما" رییس جمهور آمریکا و " هو جین تائو" رهبر چین در حاشیه همایش هسته ای واشنگتن اطلاع دادند که حال چین نیز به جمع مذاکره کنندگان خواهد پیوست.

در پایان نیز مولف مقاله به نظر "کنت مورز" اقتصاد دان آمریکایی اشاره می کند که مطمئن است که چین تا چند صباحی دیگر به ایران بنزین عرضه خواهد کرد اما این "چهره نجات بخش سیاسی" نیز به زودی محو خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: