۱۳۸۹ اردیبهشت ۳, جمعه

رویترز : ایران تحت فشارهای بین المللی از نامزدی برای عضویت در شورای حقوق بشر انصراف داد

ایران از نامزدی عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل کناره‌گیری کرد. به گزارش رویترز، نمایندگان ایران به هیات‌های نمایندگی آسیایی گفته بودند که از حضور در رای‌گیری کناره‌گیری خواهند کرد. این مساله شکست بزرگی برای جمهوری اسلامی به حساب می‌آید. در همین زمینه با دکتر پیام اخوان، استاد دانشگاه مک‌گیل و عضو مرکز اسناد حقوق بشر ایران گفتگو کردیم.

دکتر پیام اخوان، استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه مک‌گیل کانادا معتقد است که ایران به این علت از نامزدی کناره‌گیری کرده که مطمئن بوده رای نمی‌آورد. اخوان گفت: «دولت ایران اگر می‌دانست که رای می‌آورد، کنار نمی‌کشید، حتما این مساله برایشان واضح بوده و برای حفظ آبرو خودشان را کنار کشیده‌اند.»

این دادستان سابق دادگاه بین‌المللی لاهه معتقد است که ایران در ابتدا روی حمایت سازمان کشورهای اسلامی حساب کرده بود، اما با توجه به این احتمال کشورهایی مثل مصر و عربستان سعودی با توجه به روابطشان با ایران حاضر به طرفداری از ایران نبوده‌اند، ممکن است تاثیر منفی روی رای تعدادی از کشورها گذاشته باشد. اخوان رقابت‌های سیاسی در خاور میانه را عامل مهمی در رای نیاوردن احتمالی ایران و کناره‌گیری‌اش عنوان کرد. او همچنین فشار احتمالی دولت‌های غربی بر کشورهای آسیایی را تعیین کننده دانست.

پیام اخوان، خروج ایران از گردونه را پیروزی بزرگی دانست. چرا که باوجود حضور کشورهایی نظیر عربستان و کوبا در شورا (که پرونده درخشانی در دفاع از حقوق بشر ندارند) اگر ایران به دنبال سرکوب‌های یک سال گذشته انتخاب می‌شد، هم توهین بزرگی می‌شد به مردم ایران، و هم توهین بزرگی به سازمان ملل می‌شد و مشروعیت شورای حقوق بشر را در زمانی که زیر سوال است، با وضعیت بدتری روبرو می‌کرد.

اخوان می‌گوید که اتفاق امروز، نشان دهنده جو سیاسی حاکم بر سازمان ملل است و مثلا کشورهای اسلامی با ایران همکاری نکرده‌اند، که از نظر دیپلماتیک برای ایران خوب نیست و برای دولت‌هایی مثل کانادا که می‌خواهند قطع‌نامه‌ای را [در مورد نقض حقوق بشر] علیه ایران صادر کنند، نشانه خوبی است.

هیچ نظری موجود نیست: