۱۳۸۹ اردیبهشت ۳۰, پنجشنبه

درآمدهای افسانه ای نفت را صرف واردات بی رويه کردند

روزنامه مردمسالاری: عضو فراکسيون خط امام (ره) مجلس با انتقاد از واگذاري سياستگذاري مساله اشتغال به وزارت کار، گفت: آقاي رئيس جمهور وقتي خودش را مسوول حل مشکلات مديريت جهاني مي داند، حتما براي موضوع پيش پا افتاده و دست چندمي مثل اشتغال، جايي مناسب تر از وزارت تعاون پيدا نکردند! به گزارش ايلنا، قدرت الله عليخاني در نطق ميان دستور مجلس، با اشاره به سالگرد ارتحال حضرت امام گفت: فراموش نکنيم که همگي ما بر سر سفره اي نشسته ايم که امام(ره) عزيزمان گسترانده و همه و همه را از برکات نظام مقدس جمهوري اسلامي برخوردار کرده که لازمه حق شناسي از امام، پاسداري از اين ارزش بزرگ است. وي افزود: نکته دوم اين است که حراست و حفاظت از افکار، انديشه ها و به طور کلي مکتب امام، چيزي فراتر از شعار لازم دارد و وظيفه همه و همه کساني که در واقع به امام معتقد هستند، نصب العين قرار دادن روش، منش و سيره سنيئه آن حضرت است. نماينده قزوين با اشاره به ايام فاطميه، گفت:زهراي عزيز(س) در خطبه معروف فدکيه فرمودند; «المر» يحفظ في ولده» يعني اينکه ماندگاري يک شخصيت در گرو پاسداشت خاندان و فرزندان آن شخصيت است و کساني که دم از پيروي روح الله مي زنند به حکم اين حديث نبوي از زبان دخت والاي رسول اکرم(ص) لازم است مخلصانه حرمت بيت مقدس امام (ره) را پاسداري کنند. عليخاني در ادامه اظهار داشت: حال که خاطره جانگداز رحلت آن بزرگ، دل و جان دلدادگان را آکنده است و امام با بصيرت فوق العاده خويش خرداد را براي هميشه عزاي عمومي اعلام فرموده است، من هم لازم مي دانم به حکم وظيفه، همه ارادتمندان به آن عزيز سفر کرده توجه دهم، شايد چون گذشته انفاس قدسيه ايشان بدرقه راهمان باشد. گرچه تمام زندگي امام، براي امام باوران درس و فضيلت است، ولي وحدت کلمه و اتحاد کلمه، تکيه کلام هميشگي امام راحل بود که امروز بيش از هر زمان ديگري براي حفظ دستاوردهاي انقلاب امام ضرورت دارد و طبيعتا محور ولايت فقيه که يادگار آن عزيز است و تبلور آن در شخصيت بلند و والاي مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي به جلوه نشسته است مي تواند الهام بخش راه امام و انديشه او در عرصه سياست و مديريت کشور باشد.
وي با اشاره به مباحث مربوط به اشتغال، واردات و درآمدهاي نفتي، گفت:در هفته گذشته در خبرها شنيديم که دولت، وزارت تعاون را مسئول مبحث اشتغال کرده است; باورم نشد ولي واقعيت داشت فکر کردم! آقاي رئيس جمهور وقتي خودش را مسوول حل مشکلات مديريت جهاني مي داند، حتما براي موضوع پيش پا افتاده و دست چندمي مثل اشتغال، جايي مناسب تر از وزارت تعاون پيدا نکردند! حتما اين تصميم پس از ساعت ها بحث کارشناسي و علمي اتخاذ شده است، ولي ذکر يک نکته از من نماينده و البته آخوند غيرمتخصص را به صاحب نظران دولت يادآور مي شوم، اشتغال از مهمترين و اصلي ترين چالش هاي پيش روي نظام ما است، متاسفانه خيل عظيم جوانان جوياي کار که جمع زيادي از آنان فارغ التحصيلان دانشگاهي هستند با طرح زودبازده و ضربتي وزارت کار، وزارت تعاون و ديگري قابل حل نيست و اين روش ها هدر دادن منابع کشور و افزودن بر خيل عظيم بيکاران است. نماينده مردم قزوين تاکيد کرد: تنها راه چاره و علاج بيکاري سرمايه گذاري و توليد است; موضوعي که در عرصه سياست هاي پولي و تجاري دولت در شرايط بسيار دشواري قرار دارد. وي ادامه داد: دولت احمدي نژاد در اين پنج سال بيش از 20 سال قبل از محل فروش نفت درآمد داشت، مهمترين سوال اين است که صدها ميليارد دلار درآمد نفت چه شد؟ سفره بي رونق مستضعفان و خصوصا حقوق بگيران تغيير چشمگيري پيدا نکرده، طرح هاي مهمي در زمينه هاي نفت و گاز، پتروشيمي، فولاد و زيربناها شروع نشده که حجم زيادي از منابع نفت را به خودش اختصاص داده باشد، اينطور که برخي از صاحبنظران مي گويند هنوز تعدادي از طرح هاي بزرگ که در دولت قبل شروع شده بود به بهره برداري کامل نرسيده، چه رسد به اينکه طرح هاي بزرگ در همين دولت شروع شده و به بهره برداري رسيده باشد.
عليخاني تصريح کرد: درآمدهاي افسانه اي نفت که در صورت استفاده صحيح مي توانست نه تنها مشکل بيکاري کشور را طي اين مدت حل کند بلکه در جهت رفاه و آسايش مردم هم اثرات قابل توجهي داشته باشد، متاسفانه نه تنها اينطور نشد بلکه با سياست هاي غلط منجر به واردات بي رويه انواع و اقسام کالاهاي صنعتي و کشاورزي به کشور شد و به جاي حمايت از کارگر و ايجاد شغل براي جوانان ايراني موجب افزايش شغل و کار در کشورهاي خارجي شد.
وي تاکيد کرد: تعجب است وقتي من حقير در سال 1385 متوجه شدم يکباره تعرفه واردات شکر که در دولت قبل 150 درصد بود در دولت آقاي احمدي نژاد به 10 درصد کاهش مي يابد و با سيل واردات شکر روبه رو مي شويم و در ظرف کمتر از دو سال بيش از 3/5 ميليون تن شکر وارد کشور شد، جمع زيادي از کارگران کارخانه هاي قند کارشان را از دست دادند، جمع بيشتري از کشاورزان مظلوم چغندرکار کشت خود را از دست دادند به طوري که در مصاحبه اخير رئيس ديوان محاسبات بود که «کشت چغندر نسبت به سال 84 به يک سوم کاهش يافته است»، چطور دولتيان آثار اين نوع سياستگذاري را متوجه نمي شدند؟همکاران عزيز سرنوشت شکر يک مورد است که مشت نمونه خروار است اگر هرچه سريعتر براي آن چاره انديشي نشود در آينده با بيکاري جمع زيادي از شاغلين موجود روبه رو خواهيم بود. عليخاني خاطرنشان کرد: در همين مصاحبه رئيس ديوان محاسبات از حجم بيش از پنجاه هزار ميليارد توماني مطالبات معوقه بانک ها خبر داده مي شود. آيا واقعا سياست هايي که دولت در اين چند سال اتخاذ کرد نتيجه اش جز اين مي تواند باشد؟ حال هر روز مصاحبه کنيم که ليست مفسدين اقتصادي داده شده، بايد با کساني که وام هاي سنگين گرفته و پس نمي دهند برخورد شود، ولي کمي انصاف داشته باشيم چه شد مطالبات معوق حدود پنج هزار ميليارد توماني سيستم بانکي، زمان دولت قبلي ظرف اين مدت به اين عدد نجومي رسيده است؟ مقصر واقعي را شناسايي کنيم سياست هاي دولت يا سو» استفاده کنندگان يا هر دو. نماينده مردم قزوين در مجلس، در پايان گفت: من همين را مي دانم که اشتغال نيازمند فضاي مناسب براي کسب و کار، تدوين سياست هاي عالمانه و ايجاد فضاي مناسب براي توليد و سرمايه گذاري است وگرنه بر مشکلات افزوده خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست: