۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۲, چهارشنبه

هاشمی رفسنجانی وارد فاز حمایت‌ علنی شد

سخنان آقای هاشمی در جمع مدیران دولت اصلاحات، اعلام همراهی مجدد با این جریان ارزیابی شده است؛ موضوعی كه وی در برخی مقاطع به دلیل گسترش انتقادات فعالان سیاسی و مردم، ترجیح داده كه از اعلام رسمی یا غیر رسمی آن خودداری كند.


همانگونه كه محمد هاشمی، برادر و رئیس دفتر آقای هاشمی رفسنجانی خبر داده بود، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام روز گذشته با استانداران دولت اصلاحات به گفت وگو و تبادل نظر نشست.
در این دیدار كه از سوی بخشی از فعالان سیاسی تاییدی بر سخنان رئیس جمهور در مناظره انتخاباتی اش با میرحسین موسوی تلقی شده، به نظر می رسد آقای هاشمی بار دیگر پرده از نزدیكی مواضع خود با جریان اصلاحات برداشته است.
گرچه از دیدار همان دیگر جلسات آقای هاشمی رفسنجانی، یك خبر كوتاه منتشر شده اما همین چند پاراگراف هم حاوی نكات تامل برانگیزی است.





آقای هاشمی‌رفسنجانی در بخشی از سخنانش تلویحا نظام را به "سركوبگری" متهم كرده و گفته است كه "حكومت‌ها در دنیای امروز به دنبال اقناع افكار عمومی هستند و دوران سركوب و تحمیل پایان یافته است."
وی كه به گفته احمدی نژاد، "صحنه گردان اصلی" انتخابات ریاست جمهوری دهم بوده است، در ادامه سخنانش به دفاع از سران اصلاحات و باند مدیریتی كه در دولت های گذشته حكومت كرده اند، پرداخت و گفت كه "نسل مدیران پس از انقلاب سرمایه‌های این كشور و نظام هستند كه باید از آنان استفاده مطلوب شود. "




البته آقای هاشمی موضوع دیگری را هم كه بویژه در جریان اجلاس مجلس خبرگان مسكوت گذاشته بود، مطرح كرد.
رئیس مجمع تشخیص در خصوص آنچه "راه‌حل‌های برون رفت از وضعیت موجود" خوانده شده هم تاكید كرد: راه‌حل‌هایی كه به ذهنم می‌رسید در نماز جمعه مطرح كردم و هنوز نیز در كلیات به آن معتقد هستم.
اشاره وی به آخرین حضورش در نمازجمعه (روز 26 تیرماه) است كه در آن به بیان موضوعاتی در حمایت از سران و عوامل تجمعات غیرقانونی خیابانی مطرح كرد و از "آزادی متهمان آشوب ها و مطبوعات حامی آنان به عنوان پیشنهادهای خود نام برد.




وی همچنین خواستار به رسمیت شناختن آنچه "بحران" نامید، شد.
این سخنان وی كه با حمایت حامیان میرحسین موسوی در اطراف محل نمازجمعه همراه شد، ساعتی بعد بسترساز یك آشوب چند ساعته از فتنه گران هم شد كه البته با ورود نیروی انتظامی اوضاع به كنترل درآمد. بر این اساس، زمینه حضور آقای هاشمی در نمازجمعه فراهم نشده است.
سخنان آقای هاشمی در روز 26 تیرماه سال گذشته همرمان با اینكه پوشش گسترده محافل بیگانه را به دنبال داشت، به همراه سكوت و مواضع مبهم وی، زمینه ساز انتقادات مختلفی از سوی شخصیت های مطرح كشور شد.




از همین رو بود كه آقای یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مواضع آقای هاشمی رفسنجانی را درباره مسائل پس از انتخابات را "دوپهلو" دانسته، از او خواسته است كه مواضع خود را در قبال دشمنان و فتنه گران شفاف كند.
بر پایه این رویداد گفته می شود كه سخنان آقای هاشمی در جمع مدیران دولت اصلاحات، اعلام مجدد همراهی با این جریان بوده است چرا كه وی فضای كنونی جامعه را برای علنی كردن حمایت هایش مساعد دیده است. البته آقای هاشمی در برخی مقاطع(همچون هفته های نزدیك به راهپیمایی 9دی و 22 بهمن) به دلیل گسترش انتقادات فعالان سیاسی و مردم، ترجیح داده كه از اعلام رسمی یا غیر رسمی آن خودداری كند.

هیچ نظری موجود نیست: