۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۲, چهارشنبه

پيامدهاى خروج شركت نفتى انى ايتاليا از ايران

شركت نفتی انى ايتاليا اعلام كرده است نه تنها سرمايه گذارى جدیدی در ايران نخواهد كرد بلكه فعاليتهايش در حوزه نفتى دارخوين را نيز متوقف كرده است.

آلبرتو نگرى از مهمترين كارشناسان نفتى ايتاليا در گفتگو با صداى آمريكا در باره چشم انداز و عواقب خروج شركت نفت انى از ايران گفت، اين تصميم بى اثر نخواهد بود زيرا انى از دهه پنجاه ميلادى در ايران حضور داشته و اگر چه آن زمان به عنوان جانشين شركتهاى بزرگ نفتى كه ايران را ترک كرده بودند فعاليتهايش را در اين كشور آغاز كرد ولى به مرور زمان به يک مجتمع نفتى مهم در جهان تبديل شد و يكى از شركاى اقتصادى قديمى ايران نيز به حساب مى آيد.

این کارشناس نفتی افزود، در سالهاى اخير انى نقش مهمى را نه تنها در تحكيم روابط اقتصادى ايتاليا با رژيم ايران بلكه در گسترش حضور شركتهاى اروپايى در اين كشور نيز داشته است. اگر چه مقامات رژيم ايران منكر بحران در روابطشان با ايتاليا هستند ولى خروج انى از ايران را بايد تشديد بحران در مناسبات اقتصادى و سياسى ايتاليا با جمهوری اسلامی دانست.

وی گفت، توقف فعاليتهاى انى روى شركتهاى غربى ديگر نيز تاثير خواهد گذاشت. اين نوع تحریمها مى توانند اقتصاد رژيم ايران را در سطح بين المللى كاملا منزوى سازد.

هیچ نظری موجود نیست: