۱۳۸۸ اسفند ۲, یکشنبه

خروج از NPT دستور کار مجلس رژیم

سایت فردا در تهران: در پی انتشار نخستين گزارش يوكيا آمانو مدير كل جديد آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران، روزنامه کیهان در گزارشی خبر داده که خروج ازNPT در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.
در تیتر یک شماره امروز خود( یک شنبه) با اشاره به این ادعای یاد شده در گزارش آژانس،«ممكن است يك جنبه نظامي در برنامه هسته اي ايران وجود داشته باشد» نوشته است:« اين موضوع باعث شده برخي از محافل سياسي متنفذ در ايران به اين نتيجه برسند كه ادامه عضويت در NPT به صلاح ايران نيست».
این روزنامه اصول گرای حامی دولت در ادامه به نقل از یکی از نمایندگانی که نخواسته نامش برده شود نوشته:« غربي ها با اين گزارش مي خواستند این پيام را به ما بدهند که آژانس از اين به بعد «ادعا» را به جاي «واقعيت» مبناي قضاوت در مورد ايران قرار خواهد داد. ما اين پيام را دريافت كرديم. برداشت ما اين است كه با اين رويه جديد عضويت در NPT ديگر براي ايران هيچ فايده اي نخواهد داشت چرا كه ما بايد يك طرفه اطلاعات بدهيم و همكاري كنيم و در عوض همه همكاري هاي ما به ضرر ما استفاده خواهد شد. در اين صورت اين سؤال وجود دارد كه ما چه نفعي در تداوم اين عضويت داري».
کیهان به نقل از یک نماینده دیگر که از او هم نامی برده نشده افزوده است:« ممكن است دولت فعلا به طور مستقل مايل به انجام اين كار نباشد ولي نمايندگان مجلس همانطور كه در يك مقطع خاص دولت را ملزم به توقف كليه اقدامات داوطلبانه كردند، احتمال دارد اين بار هم در مورد تجديدنظر در عضويت NPT پيش قدم شوند. تا به حال هم اگر اين موضوع مسكوت مانده به اين دليل بوده كه دولت عقيده داشته منافع عضويت در NPT مجموعا از ضررهاي آن بيشتر است، اما حالا ديگر حتي مقام هاي دولتي هم به ما مي گويند كه نمي توانند ازاين معادله دفاع كنند.
این روزنامه در ادامه گزارش خود خبر داده: زمزمه هاي مربوط به بررسي مجدد منافع و مضار عضويت ايران در NPT در نهادهاي مختلف مرتبط با موضوع جدي شده و ماموريت هايي براي تدوين گزارش در اين مورد به برخي از اين نهادها داده شده است.
يكي از مقام هاي مسئول مرتبط با پرونده هسته اي ايران نیز با تاييد اينكه بحث هايي در جريان است ولي هنوز تصميمي گرفته نشده، گفت: طبعا اگر مجلس تصميمي بگيرد ما صددرصد تابع خواهيم بود ولي خود ما نيز اكنون در حال تدوين يك پاسخ جامع به استراتژي جديد آمريكا- كه گزارش اخير آژانس هم در چارچوب آن است- هستيم كه بررسي عضويت در NPT جزو گزينه هاي جدي آن است. ارزيابي هاي بيشتر در حال انجام است ولي زمان طولاني نخواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست: