۱۳۸۸ اسفند ۲, یکشنبه

نخست وزیر فرانسه خواستار آزادی کلوتیلد ریس شد

رادیو فرانسه: فرانسوا فییون، نخست وزیر فرانسه، در روز شنبه در جریان دیدار خود از سوریه خواستار آزادی خانم کلوتیلد ریس، شهروند فرانسوی متهم به جاسوسی در ایران شد.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی که در این مورد مخابره کرده است یادآوری می کند که سوریه به آزادی خانم ریس به قید وثیقه کمک کرده است.
کلوتیلد ریس که در اصفهان به تدریس زبان فرانسه اشتغال داشت در ماه ژوئیۀ سال پیش به خاطر عکس گرفتن از تظاهرات مردم این شهر دستگیر و به زندان اوین منتقل شد.
این شهروند فرانسوی که از سوی قوۀ قضائیۀ جمهوری اسلامی ایران به جاسوسی متهم شده بود در ماه اوت به قید وثیقه آزاد شده و از آن تاریخ تا کنون در سفارت فرانسه در تهران به سر می برد. کلوتیلد ریس چند بار به دادگاه احضار شده است اما تا به امروز حکمی در مورد او صادر نشده است.
نخست وزیر فرانسه در دمشق، پایتخت سوریه، بازداشت و نگه داشتن خانم ریس در ایران را "غیرعادلانه" خواند و گفت وی زن بیگناهی است که هیچ دلیلی برای نگه داشتنش وجود ندارد و باید "بدون قید و شرط و بدون تأخیر" آزاد شود.
نخست وزیر فرانسه افزود این پیامی است که دولت فرانسه برای دولت ایران می فرستد و میل دارد بار دیگر از بشار اسد ، رئیس جمهوری سوریه، به خاطر کمک به رساندن این پیام به مقامات ایران سپاسگزاری کند.
در بخش دیگری از این گزارش به این نکته اشاره شده است که نیکلا سارکوزی ، رئیس جمهوری فرانسه، نیز در زمان آزادی موقت خانم ریس از تلاش های سوریه در این ارتباط سپاسگزاری کرده بود
جمهوری اسلامی ایران خواستار مبادلۀ کلوتیلد ریس با شهروندان ایرانی زندانی در فرانسه است. درخواستی که از سوی فرانسه رد شده است.
در حال حاضر علی وکیلی راد به خاطر قتل شاپور بختیار، آخرین نخست وزیر رژیم پیشین ایران، در فرانسه زندانی است و مجید کاکاوند، یک ایرانی دیگر نیز در سال گذشتۀ میلادی به هنگام ورود به پاریس در فرودگاه دستگیر شده است. آمریکا از فرانسه خواسته است کاکاوند را به این کشورتحویل دهد. وی از طرف دادگاهی در آمریکا به اتهام صدور تجهیزاتی با کاربرد دوگانۀ نظامی و غیر نظامی تحت تعقیب است.

هیچ نظری موجود نیست: