۱۳۸۸ اسفند ۵, چهارشنبه

کمک چهارصد میلیون دلاری رژیم به حزب ‌الله لبنان

دولت جمهوری اسلامی چهارصد میلیون دلار به حزب الله لبنان کمک مالی کرد. به گزارش "ندای سبز آزادی" این مبلغ با موافقت محمود احمدی‌نژاد، و در جریان سفر اخیر مهرداد بذرپاش به لبنان در اختیار گروه شبه نظامی حزب الله قرار گرفته است.
پیش از این کمک های مالی حکومت ایران از طریق شعب بانک صادرات در بیروت به حزب الله پرداخت می شد اما ظاهرا پس از تحریم بین المللی این بانک و حساسیت های ایجاد شده در باره فعالیت آن، انتقال نقدی پول و استفاده از اعتبارات سفارت ایران در لبنان، جایگزین نقل و انتقالات بانکی شده است.
به منظور انتقال پنهانی کمک های مالی حکومت ایران به حزب الله، ماه گذشته و به بهانه هفته دوستی مردم ایران و لبنان، یک برنامه فرهنگی در این کشور تدارک دیده شد و همزمان مهرداد بذرپاش معاون محمود احمدی نژاد نیز به بیروت سفر کرد تا در پوشش این مراسم فرهنگی و به دور از چشمان رسانه ها، چهار صد میلیون دلار پول را به حزب الله تقدیم کند.
این گزارش همچنین حاکیست، یکی از شبهه نظامیان حزب الله که پس از پایان جنگ سی و سه روزه مسوولیت دریافت کمک های ایران برای بازسازی ضاحیه جنوبی (پایگاه حزب الله در جنوب بیروت) را بر عهده داشته است، به اتهام اختلاس تحت تعقیب قرار گرفته است. گفته می شود همین تجربه و نیز شبهات بسیاری که درباره نحوه استفاده از کمک های نقدی ایران پس از جنگ 2006 وجود دارد باعث شده تا نماینده احمدی نژاد عهده دار انتقال ارز و هماهنگی های لازم شود.
حزب الله لبنان تنها سازمان خارج از ایران است که با ایدئولوژی حکومت دینی و رهبری ایران پیوند خورده است. این گروه پس از پیروزی انقلاب اسلامی با کمک ایران در لبنان تأسیس شده و هنوز از ایران کمک مالی می گیرد. در سال‌های نخستین تاسیس این گروه نظامی- سیاسی، سپاه پاسداران ایران نیروهای خود را جهت آموزش نظامی نیروهای حزب‌الله لبنان به این منطقه فرستاده بود.
در حوادث پس از انتخابات و همچنین روز انتخابات، شماری از رسانه‌های داخلی و خارجی و تنی چند از وبلاگ‌نویسان ایرانی هویت برخی از سران حزب الله در درگیری‌های تهران را فاش کردند. همان‌طور که در عکس این خبر هم مشاهده می‌کنید حسین منیف اشمر:
که برادر دو شهید معروف استشهادی حزب الله لبنان علی منیف اشمر و محمد اشمر است و از سال ۱۳۷۴ در ایران بسر می برد، ضمن عضویت در سپاه پاسداران از اعضای دفتر نمایندگی حزب الله لبنان در ایران هم هست، در روز حمله به ستاد مهندس موسوی واقع در قیطریه تهران حضور فعالی داشته است. حاضران در ستاد قیطریه به مسلح بودن اشمر و ضرب و شتم نیروهای فعال ستاد موسوی توسط وی و همکارانش شهادت داده‌اند.
به نظر می‌رسد این‌گونه بده‌بستان‌های مالی-نظامی میان ایران و حزب الله لبنان که از دیرباز سابقه داشته است در دوره محمود احمدی‌نژاد به اوج رسیده است. به و نظر می‌رسد آن قدر که محمود احمدی‌نژاد اصرار به پشتیبانی و حمایت مالی از حزب‌الله لبنان را دارد آنان برای مردم ایران و آزادی های از دست رفته‌شان نگران نیستند.
پس از کودتای ۲۲ خرداد، سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان بدون موضع‌گیری در برابر خشونت‌های صورت گرفته علیه مردم ایران پیروزی چهل‌میلیونی احمدی نژاد را تبریک گفت. همچنین شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان گفت: "اختلاف نظرات میان جناح های ایران، مسائلی هستند که به مردم آن کشور مربوط است. همیشه اختلاف دیدگاه وجود دارد. این طبیعی و عادی است."وی در عین حال خاطر نشان کرد حزب الله برای راهنمائی های کلی سیاسی و ایدئولوژیک به آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران نگاه می کند. این موضع‌گیری البته اتفاق جدیدی نبود. حزب‌الله بارها پیش از این نیز اعلام کرده بود که به مدل جمهوری اسلامی در ایران برای برپایی حکومت اسلامی در لبنان توجه دارد.
این‌ها همه در حالی است که محافل خبری لبنان و خصوصا جناح اکثریت در پارلمان لبنان از احتمال جنگ افروزی ایران در منطقه با هدف غلبه بر مشکلات داخلی ابراز نگرانی می کنند.

هیچ نظری موجود نیست: