۱۳۸۸ اسفند ۵, چهارشنبه

افزایش دیپلماتهای جمهوری اسلامی متقاضی پناهندگی

سایت ندای سبز آزادی: پذیرش درخواست پناهندگی کنسول مستعفی ایران در نروژ، با واکنش جمهوری اسلامی مواجه شد. این دیپلمات مستعفی در عین حال از استعفای تعداد دیگری از دیپلمات های معترض به دولت کودتا خبر داد.محمدرضا حیدری کنسول سابق سفارت جمهوری اسلامی در نروژ که در اعتراض به خشونت‌های دولت کودتا علیه ملت معترض ایران، از سمت‌اش استعفا داد، چند روزی است به گفته خود با تهدیدات مختلفی روبه‌روست و به همین دلیل تحت نظر پلیس نروژ به سر می‌برد.محمدرضا حیدری، در مورد اتفاقات بعد از پذیرش درخواست پناهندگی‌ خود با رادیو فردا گفت و گو کرد و گفت: یک هفته قبل از پذیرفته شدن درخواست پناهندگی من، عوامل جمهوری اسلامی طی تماس‌هایی که با رسانه‌ها و سایت‌های اینترنتی این جا داشتند، گفته بودند حیدری به ایران بازگشته و دولت نروژ پناهندگی او را نپذیرفته است. آنها می خواستند با این ترفند کسانی که می خواهند به مردم بپیوندند را دلسرد کرده و در تصمیم خود سست کنند. اتفاقاً وزارت خارجه نروژ با من تماس گرفت و گفت شنیده‌ایم می خواهید به ایران بازگردید و من گفتم این طور نیست و منتظر تصمیم دولت نروژ هستم. دولت نروژ هم هفته پیش به طور رسمی از رسانه‌ها اعلام کرد که پناهندگی سیاسی مرا پذیرفته است.وی افزود: این مسئله خوشایند جمهوری اسلامی نیست و شروع کردند به برخورد با بستگان من در داخل کشور و برای خودم هم از طریق تلفن مزاحمت ایجاد کردند تا بتوانند مرا از کارم منصرف کنند، چون هدف من این است که مطالبی که تا کنون دیده و شنیده‌ام در اختیار مجامع بین المللی قرار دهم. هدف آقایان هم این است که این مسایل از سوی من که ۲۰ سال با آنها کار کرده‌ام مطرح نشود، بنابراین مرا تحت فشار قرار داده‌اند.وی اضافه کرد: آنها از طریق کسانی که در خارج از کشور دارند و تماس‌های تلفنی و مطالبی از سوی افراد، منتقل می‌کنند که اگر بخواهی ادامه دهید با مشکل مواجه می‌شوید. البته من این موارد را به مقام‌های ذی صلاح کشور نروژ اعلام کرده‌ام.حیدری تصریح کرد: هدفی که من دنبال می کنم و دوستانم در ایران هم مرا در این زمینه تشویق می کنند، این است که خواست‌های مردم ایران، موارد نقض حقوق بشر و اتفاقاتی که در ایران رخ می دهد را درمجامع بین المللی مطرح کنم.حیدر همچنین خبر داد: همکاران من در کشورهای انگلیس، آلمان و کشورهای شبه قاره هند هستند که استعفای خود را به کشورهای مربوطه اعلام کرده‌اند و درخواست پناهندگی داده‌اند، ولی به دلیل فشارهایی که جمهوری اسلامی به خانواده‌هایشان وارد می کند نمی‌خواهند نامشان فاش شود. تعدادی از دوستان من در داخل کشور هم در تظاهرات دستگیر شده‌اند.وی در پایان گفت: جنبش مردم ایران متعلق به تمام اقشار جامعه است و کارکنان وزارت خارجه هم از مردم جدا نیستند. ما می‌دانیم مردم چه می‌خواهند بنابراین در کنار مردم ایران قرار داریم . تعداد این استعفاها کم نیست اما بعضی از دوستان نامشان را فاش نمی‌کنند چون نمی‌خواهند برای عزیزانشان در داخل کشور مشکلی ایجاد شود.

هیچ نظری موجود نیست: