۱۳۸۸ تیر ۶, شنبه

تابناک:وقتی خبرگزاری دولت، انتقاد رئیس مجلس را هم برنمی‌تابد

وقتی خبرگزاری دولت، انتقاد رئیس مجلس را هم برنمی‌تابد
شاهد این مدعا، می‌تواند رفتار برخی نمایندگان با حجت‌الاسلام ابوترابی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در هنگام خواندن گزارش کمیته تحقیق از حادثه کوی دانشگاه یا برخورد با علیرضا محجوب در هنگام سخنرانی‌اش در مجلس باشد.

ایرنا، امروز در گفت‌وگویش با شبکه دو سیما، در تحلیلی به انتقاد شدید از موضع منتقدانه رئیس مجلس شورای اسلامی  پرداخت.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، ایرنا دو روز پس از مصاحبه علی لاریجانی با بخش خبری ساعت 22.30 شبکه دو سیما در تحلیل انتقادی، سخنان وی را برنتافته و وی را تخطئه کرد.

خبرگزاری رسمی دولت، در این تحلیل با نام «دردسرهاي موضعگيري چند پهلو» نوشت: علي لاريجاني که با آغاز ابهام آفريني انتخابات و اغتشاشات خياباني از سوي عناصر ساختارشکن، مسئوليت رخدادها را متوجه وزارت کشور ـ دولت ـ دانسته بود، شنبه شب، در گفت‌وگوي زنده تلويزيوني نيز شوراي نگهبان را به مسلخ ساختار شکنان کشاند.

ایرنا با تمرکز بر این گفته رئیس مجلس و آوردن شواهدی، مبنی بر استقبال و حمایت روزنامه‌های منتقد دولت از آن، این‌گونه نتیجه گرفت که «تمايل برخي چهره‌هاي سياسي براي «ملي» نشان دادن خود، امر تازه و عجيبي نيست، اما تلاش اخير لاريجاني براي در پیش گرفتن اين موضع، آن هم در کوران قانون‌شکني، خرابکاري و مردم‌آزاري اوباش، اصولگرايان را رنجيده خاطر کرد.»

هرچند ایرنا نوشت، نه تنها اصولگرایان از این موضعگیری دلگیر شده‌اند، بلکه مدعی شد که این اظهارات، «اعتماد رقبا را نيز برنينگيخت، اما نگفت، منظور از اصولگرایان و رقبا در این تحلیل چه کسانی هستند و تنها به کلی گویی در این باره بسنده کرد.

بخش دیگری از انتقاد ایرنا به موضع لاریجانی درباره باور عمومی نسبت به نتیجه انتخابات، مربوط می‌شد. رسانه رسمی دولت با اشاره به این سخن لاریجانی که بخش عمده‌اي از مردم، تصورشان درباره نتيجه انتخابات با نتيجه رسمي متفاوت است، تلاش کرد با به کار بردن علامت تعجب در برابر «بخش عمده‌ای» و یادآوری استقبال برخی روزنامه‌های منتقد دولت از این گفته، طرح این موضوع را در راستای اهداف رقبای دولت تفسیر کرد.

خبرگزاری رسمی دولت در ادامه به بخش‌هایی دیگر از سخنان رئیس مجلس درباره مسئولیت وزارت کشور در ماجرای کوی دانشگاه اشاره کرد و بیشتر از آنکه به ارایه نقد و تحلیل خود درباره آن بپردازد، تلاش کرد با آوردن مصادیقی از واکنش روزنامه‌های منتقد دولت، این‌گونه وانمود کند که سخنان علی لاریجانی از آنجا که مورد استقبال نسبی رسانه‌های منتقد دولت قرار گرفته، موضعگیری دردسرسازی برای وی بوده است.

البته هرچند نقد سخنان کارگزاران نظام حتی در سطح رؤسای قوا در چهارچوب رسالت رسانه‌ای، امر مبارکی است، اما باید در نظر داشت که رسانه رسمی قوه مجریه، باید در نظر داشته باشد که رسانه‌ها و جریان‌های منتقد دولت ـ البته در چهارچوب نظام ـ جزیی از جامعه ایران اسلامی به شمار می‌روند و این امر نکوهیده‌ای نیست که رئیس مجلس اصولگرا، سخنانی بگوید که در نقد رفتار دولت و یا اشخاص اصولگرا باشد، زیرا مجلس شورای اسلامی، نهادی است که متعلق به نظام و همه مردم است و از قضا، نماد مشخص‌تر و صریحتری از اراده ملت به شمار می‌رود.

تأکید تحلیل خبرگزاری رسمی دولت بر ناخوشایند بودن این سخنان برای اصولگرایان ـ هرچند مصادیق این ادعا در تحلیل ایرنا مشخص نشده است ـ نمی‌تواند مبنای مناسبی برای ارزیابی سخنان رئیس مجلس باشد.

آنچه می توان از این تحلیل و خبرهای مرتبط با آن دریافت، همانا ناراحتی این خبرگزاری از انتقاد لاریجانی نسبت به وضعیت انتخابات است. آنچه انتظار می‌رود، سعه صدر بیشتر رسانه رسمی متعلق به دولت در برابر انتقادهایی است که از  سوی افکار عمومی، رسانه‌ها و شخصیت‌های سیاسی ابراز می‌شود.

گفتنی است، این نوع برخورد با سخنان رئیس قوه مقننه از سوی رسانه رسمی قوه مجریه، آنگاه نگران کننده می‌شود که شاهد برخوردهای نامناسب برخی نمایندگان طرفدار دولت در مجلس با شخصیت‌هایی هستیم که از سوی همه جریان‌ها مورد احترام بوده یا از شخصیت‌های متعادل اقلیت به شمار می‌روند.
شاهد این مدعا، می‌تواند رفتار برخی نمایندگان با حجت‌الاسلام ابوترابی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در هنگام خواندن گزارش کمیته تحقیق از حادثه کوی دانشگاه یا برخورد با علیرضا محجوب در هنگام سخنرانی‌اش در مجلس باشد

هیچ نظری موجود نیست: