۱۳۸۸ تیر ۷, یکشنبه

سخنی با مدعیان پیروزی!(سرمقاله ششم تیر 88آفتاب یزد)

  • همه ظواهر حاكی از آن است كه دست‌ اندركاران انتخابات، به دنبال تایید قطعی نتایج اعلام شده قبلی هستند. بعضی  از افـراد مـرتبط با انتخابات هم نـتـیـجـه نـهایی را به گونه‌ای می‌خواهند كه اختلاف آرای احمدی‌نژاد با رقبا، از میزان فعلی هم بالاتر برود.
  • یكی از آنها، اخیراً اعلام كرده كه در باز شماری  بعضی صندوق‌ها،  آرای  محسن رضایی نسبت به رقم اعلام شده قبلی كاهش یافته است. او به  دنبال اثبات ایـن نـكـتـه بـوده كه شكایت این كاندیدا،‌ غیر موجه می‌باشد اما ظاهراً به این نكته توجه نداشته است كه همین سخن، اثبات كننده ادعای برخی معترضان  در خصوص وجود بی دقتی در شمارش و  تجمیع آرا می‌باشد. به هر حال طی چند روز آینده مشخص خواهد شد كه آیا بعضی مدعیان، حاضرند نصیحت رئیس اصولگرای مجلس را مورد توجه قرار دهند و سخن«گروه عمده‌ای از مردم» را بشنوند یا نه؟ اقدام بـعـضی دست‌اندركاران انتخابات همچنین نـشـان خـــواهـــد داد كــه آیــا بـرگ دیـگـری بـر دفـتـر«بی توجهی به نصایح و توصیه‌های مراجع تقلید» اضافه می‌شود یا مسئولان مربوطه، كاری خواهند كرد كه  به گفته آیت‌الله مكارم شیرازی «برای آینده، آتشی زیر خاكستر باقی‌نماند.» اما كسانی كه به شدت بر صحت و دقت موضع خود اصرار دارند بایستی عادی بودن شرایط را در عمل ثابت كنند. آنها باید به مردم نشان دهند كه آنچه در ایام تبلیغات انتخاباتی اعلام شـد بـراساس مدارك و مستندات قانونی بوده و در هر لحظه قابل اثبات است. مثلاً احمدی‌نژاد در مناظره‌های انتخاباتی، مدعی شد كه برخلاف ادعای مخالفان دولت، موضوع یك‌میلیارد دلار درآمد نفتی، تعیین تكلیف شده است. در همان زمان، دیوان محاسبات بر عدم صحت و دقت این ادعا تاكید كرد كه  البته پاسخ دیوان محاسبات در رسانه‌های حكومتی منعكس نگردید.   احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به ادعای مخالفان خود در خصوص «بی توجهی دولت نهم به حفظ عزت ملی در عرصه‌های بین‌المللی»ادعا كرد كه تصمیم دولت او برای آزادی ملوانان انگلیسی، پس از آن اتخاذ شده كه «تونی بلر» كتباً از ایران عذرخواهی نموده است. در این مورد هم حتی سند منتشره  توسط خبرگزاری‌های دولتی، تفاوت زیــادی بــا ایـن ادعـا داشـت. احـمـدی نـژاد از تماس‌هاشمی رفسنجانی با یكی از سران عرب برای  تـضعیف دولت خود هم سخن گفت كه هاشمی به شدت آن را رد كرد. اما لابد  حرفی كه رئیس جمهور در پیشگاه 70 میلیون ایرانی – و بالاتر از آن، در پیشگاه الهی – بیان می‌كند دارای مستنداتی است  كه تاكنون در اختیار عموم قرار نگرفته است. در رفتار و گفتار  تبلیغاتی احمدی‌نژاد  و یاران او  نمونه‌های دیگری نـیـز وجـود داشـت كـه حـتـی بـا خبررسانی‌هایكنترل شده دولتی، تطابق نداشت.
  • مثلاً احمدی نژاد ادعا كرد «ستاد كروبی به دنبال انعقاد قرار 20 میلیارد تومانی با مخابرات به  منظور ارسال اس.ام.اس‌های تبلیغاتی  بوده است» همان زمان توضیحات بعضی از كارشناسان و ستاد كروبی نشان می‌داد كه این رقم، با واقعیت فاصله چند هزار برابری دارد.
  • مخابرات دولتی هم  از این موضوع  اظهار بی‌اطلاعی  مـی‌كـرد كه با توجه به فضای خبررسانی  دولتی در سال‌های اخیر  می‌توان این اظهار بی‌اطلاعی را  به معنای تكذیب ادعای  رئیس دولت  دانست.
  • به هر حال امروز انتخابات به پایان رسیده است اما نه دنیا  به پایان رسیده و نه نگرانی‌های ناشی از بعضی  مسائل دوران  انتخابات، خاتمه یافته است. امروز برای بسیاری از مردم مهم‌ است كه بدانند رئیس جمهور آنها در اثر دریافت اطلاعات  ناقص، ادعای مختومه شدن پرونده یك میلیارد دلار را مطرح كرده یا بالاترین نهاد نظارتی كشور، دچار دروغ‌گویی شده است؟ لابد اصولگرایانی هم كه با تكیه بر مصالح انتخاباتی در این موضوع سكوت كردند امروز سوگند خود برای حفظ اموال و منافع مردم را به یاد می‌آورند و می‌توانند در این مورد  به شفاف سازی بپردازند. در مورد نامه عذرخواهی  نخست‌وزیر انگلیس هم امروز هیچ تحفظ یا نگرانی وجود ندارد زیرا عالی‌ترین مقـام‌های كشور در تریبون‌های عمومی به رفتار خصومت‌آمیز انگلیسی‌ها اشاره كرده‌اند ولذا اگر تا قبل از این، هرگونه ملاحظه‌ دیپلماتیك برای عدم افشای نامه نخست‌وزیر انگلیس – در صورت صحت این ادعا – وجود داشت امروز همه آن ملاحظات برطرف شده است. برای اثبات اتهامات ایراد شده در خصوص سایر كـانـدیـداهـا و حامیان آنها نیز امكانات پرقیمت حكومتی، به صورت مجانی در اختیار  احمدی‌نژاد و یارانش می‌باشد و او یك روز پس از انتخابات به مردم وعـده داده اسـت كـه اظـهـارات و اقدامات خوددر خصوص آن افراد را پیگیری كند.
  • لازمه اعتماد به نفس احمدی نژاد و اثبات عادی بودن شرایط آن است كه او به فكر استحكام اعتماد مردم به حاكمیت و رسانه‌هایی باشد كه ادعاهای انتخاباتی احمدی‌نژاد را منتشر كرده‌اند. در این میان، صدا و سیما كه  مرتباً به مناظره های انتخاباتی خود  می‌بالد نباید فراموش كند كه هدف از مناظره‌ها، فقط داغ كردن تنور انتخابات نبوده است.
  • البته صدا و سیما به این هدف خود رسید اما  انتخابات و سایر تحولات سیاسی، برای بهتر كردن شرایط اداره كشور و حفظ حقوق مردم است؛ حقوقی كه براساس ادعاهای  انتخاباتی توسط رقبای احمدی‌نژاد ضایع شده یا آنكه احمدی نژاد با طرح برخی ادعاها و تزریق بی‌اعتمادی عمومی به جامعه، این حقوق را ضایع كرده است. صدا و سیما كه این روزها با اعتماد به نفس مثال‌زدنی، اخبار مربوط به بیهوده بودن اعتراضات انتخاباتی را منعكس می‌كند بایستی وظیفه خود در مورد ادعاهای تبلیغاتی ایام انتخابات را نیز به خوبی انجام دهد. شاید در آن شرایط، گرفتن چهره »پیروز انتخابات« برای بعضی افراد و رسانه‌ها، آسان‌تر باشد!‌

هیچ نظری موجود نیست: