۱۳۸۸ آبان ۹, شنبه

ستاره دولتی اسطوره مردمی

فاوت های حمید سوریان و علی کریمی
ستاره دولتی اسطوره مردمی
هوشنگ شیبانی - فوتبال نوشت 

جنس او جنس سازش نیست . جنس معامله هم نیست . یعنی قیمتی ندارد که بخواهی به او بدهی و اجاره اش کنی .ستاره فوتبال ایران کاری را که درست نیست انجام نمی دهد وکاری را هم که درست بداند انجام می دهد . منفعت و ضررش را هم همیشه به جان می خرد.این ها همان خصوصیاتی است که سال ها همراهش دارد و او را به علی کریمی تبدیل کرده.او هر گاه که فکر کرده حقی در حال خورده شدن است یا با رفتارش یا با مصاحبه هایش همه چیز را گفته و فوتبال ایران را هم زده است . چه آن زمان که هنوز با دایی هم بازی بود و گفت که دایی را خدا بغل کرده ، چه زمانی که فدراسیون فوتبال و برنامه های نامنظمش را مورد انتقاد قرار داد و چه زمانی که به زبان اعتراض مردم ایران تبدیل شد و با مچ بندهای سبز در مقابل دوربین های تلویزیونی قرار گرفت و تلویزیون ایران را مجبور کرد که علی رغم میل با طنی اش دست بندهای سبز را نشان دهد.
کریمی در همه این دوران ها خصوصیاتش را همراه داشته و به دفاع از آن چیزی که حق می دانسته پرداخته است. او البته همیشه هزینه رفتارش را هم پرداخت کرده مخصوصا این اواخر که به خاطر صحبت علیه فدراسیون فوتبال چندین ماه از حضور در تیم ملی فوتبال محروم شد و به خاطر مچ بندهای سبز توسط مدیریت دولتی پرسپولیس(انصاری فرد) از تیم محبوب پایتخت بیرون گذاشته شد .پرداخت چنین هزینه هایی برای هرفردی ممکن نیست . یعنی خیلی کم هستند کسانی که حاضرند منافعشان را به خطر بیاندازند و از حقیقت دفاع کنند. نمونه های این ماجرا کم نیست . مانند همین حمید سوریان که زحمت های چندین ساله خانواده و مربیان خودش را به منفاع اینده فروخت و مدل طلایش را به احمدی نژاد هدیه کرد.تا این قسمت ماجرا که حساب کنید سوریان برنده است چون هم مدالش را دارد و هم مورد حمایت دولت قرار می گیرد ومی تواند به منافعش برسد.در مقابل کریمی از پرسپولیس بیرون می ماند و راه سختی برای پیدا کردن تیم پیدا می کند و حتی در دوره ای مورد تحریم رسانه های دولتی قرار می گیرد و قرار براین می شود که هیچ خبری از او کار نشود.
اما نکته این جاست که کار همین جا تمام نمی شود چون حمایت کریمی از حق و حقانیت محبوبیتی را برایش فراهم کرده که هیچ کس نمی تواند او را حذف کند.او با استیل آذین قرار داد می بندد 10 گل می زند ، 7پاس گل می دهد و به ستاره لیگ برتر تبدیل می شود.بیشتر گل ها و پاس گل هایش هم در دقایق پایانی بازی است تا مجبور شوند خبرهایش را روی خروجی قرار دهند.حالا مگر خبرگزاری های دولت می توانند نام او را حذف کنند ؟مگر ایرنا می تواند کنارش بگذارد.این البته پایان قصه نیست که علی کریمی مقابل تیم سابقش قرار می گیرد ، پاس گل می دهد و اخراج می شود و باز هم توسط هواداران پرسپولیس تشویق می شود.این شاید درس بزرگی است برای جوانانی کم سن و بی تجربه ای مثل حمید سوریان .او حتما باید صحنه های اخراج علی کریمی و بازی او مقابل پرسپولیس را ببیند.او باید ببیند و بفهمد که نتیجه حمایت از حق وحقانیت چیست.کریمی از حق دفاع کرده علیه ناحق مصاحبه کرده و مچ بند سبز به دستش بسته است . او اگر گل هم به پرسپولیس بزند باز اینقدر محبوبیت دارد که تشویق هم می شود اما سوریان مدال جهانی برای ایران آورده و کاری کرده که هموطنانش از او متنفر باشند.عشق مردم و تنفر مردم انتخابی است که کریمی را ازسوریان جدا می کند و هزاربرابر جلو می برد.جالب تر اینکه رمزجاودانگی هیچ کدام از ستارگان ماندگار ورزش ایران منفعت طلبی نبوده که اگر تختی هم به اسطوره تبدیل شد به خاطر حق و حقانیت است نه به خاطر اهدای مدالش به فلانی و فلانی . 

هیچ نظری موجود نیست: