۱۳۸۹ شهریور ۱۲, جمعه

نقض تحریمها علیه رژیم؛ هشدار اتحادیه اروپا به چین

مسکو، 12 شهریور، خبرگزاری «ریانووستی»/ اتحادیه اروپا در مورد نقض تحریم های علیه ایران به چین هشدار می دهد. "کاترین اشتون" نماینده ارشد اتحادیه اروپا در سیاست خارجی به دولت چین هشدار داد که فعالیت شرکت های چینی را در ایران تحت نظر بگیرد و اجازه ندهد تحریم های بین المللی علیه تهران توسط این شرکت ها نقض شود. این خبر را "روسبالت" گزارش داد.

آمریکا پیش از این اعلام کرده بود که به خاطر عدم حضور سرمایه گذاران خارجی که به دنبال قطعنامه ماه ژوئن شورای امنیت از ایران خارج شده اند، شرکت های چینی حضور خود را در ایران پررنگتر کرده اند. اشتون طی دیدارش از چین اظهار کرد که در حال حاضر شاهدی مبنی بر تقویت حضور اقتصادی چین در ایران ندارد اما افزایش این حضور اقتصادی با دور زدن تحریم ها جایز نیست.

پیش از این "لی کتسیان" معاون نخست وزیر چین در دیدار با وزیر نفت ایران گفته بود که به رغم درخواست آمریکا برای رعایت تحریم ها، پکن خواهان ادامه همکاری با تهران در چارچوب پروژه های موجود است.

لازم به ذکر است که چین از تحریم های یکجانبه اقتصادی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران حمایت نکرده است. به عقیده نمایندگان چین، حل و فصل مسائل ایران باید تنها از مسیر دیپلماتیک و پشت میز مذاکره صورت بگیرد.

برخی کارشناسان معتقدند که چینی ها از غیاب شرکت های غربی سوء استفاده کرده و تبدیل به شریکی بی جایگزین برای ایران شده اند. چین کلا در رابطه با هیچ کشوری زیر بار تحریمی که برضد منافع پکن باشد نمی رود. حق مالکیت معنوی نیز به صورت اسناد مختلف حفظ می شود، اما چینی ها با خیال راحت از همه چیز کپی برداری می کنند وذره ای دلهره به خود راه نمی دهند.

پکن به همین ترتیب سعی می کند در ایران برای کار از شرکت هایی استفاده کند که با اروپا و آمریکا تجارت ندارند. بزرگترین فروشنده محصولات نفتی در ایرن شرکت "ژوهای ژنرونگ" است که رسما با شرکت سی. ان. پی. سی (CNPC) ارتباطی ندارد.

امروز چین با 21,2 میلیارد دلار تجارت در سال مهمترین شریک تجاری ایران محسوب می شود. گفتنی است که سه سال گذشته این شاخص 14,4 ملیارد دلار بود و 15 سال پیش سطح تبادلات کالا میان چین و ایران 400 میلیون دلار در سال بود.

تحلیلگران فعلا نمی توانند پاسخ روشنی به این پرسش بدهند که آیا این واکنش به تحریم های سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران است یا چین بر حسب قانون بازار همان مقدار نفت را با قیمتی ارزانتر به دست آورده است.

هیچ نظری موجود نیست: