۱۳۸۹ تیر ۱۲, شنبه

وقف دانشگاه آزاد با دستور خامنه ای متوقف شد

سایت فرارو در تهران: وقف دانشگاه آزاد و تعیین ریاست جدید این دانشگاه توسط هیات امنای جدید با نظر رهبر معظم انقلاب متوقف شد.

پس از تنش‌های ایجاد شده میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاه آزاد بر سر وقف دانشگاه آزاد و تعیین رییس این دانشگاه از سوی هیئت امنای جدید، مقام معظم رهبری دستور توقف وقف این دانشگاه و همچنین تعیین رییس دانشگاه را صادر کرده‌اند.

همچنین امروز عباسعلی کدخدایی درباره تصمیم شورای نگهبان در مورد مصوبه مجلس در باره دانشگاه آزاد گفت: «اين مصوبه مغاير اصول 57 و 110 قانون اساسي و موازين شرع شناخته شد.»

پیش از این هیئت امنای دانشگاه آزاد برای وقف اموال این دانشگاه تلاش‌هایی را صورت داده بود اما این تلاش‌ها با مخالفت دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی رو‌به‌رو شد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مقابله با این اقدام تغییراتی در اساسنامه دانشگاه آزاد صورت داد و اعضای جدیدی هیئت امنای این دانشگاه را معرفی کرد. این عمل شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعتراض دانشگاه مواجه شد.

قرار بود روز یکشنبه اعضای جدید هیئت امنای دانشگاه آزاد رییس جدید این دانشگاه را تعیین کنند که دو روز پیش وزیرعلوم اعلام کرد این جلسه به دلایلی لغو شده است.

تصویب اساسنامه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی
پنجم اردیبهشت ماه محمود احمدی نژاد، رییس جمهور و رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی، اساسنامه جدید دانشگاه آزاد اسلامی را که از حدود 40 ماه پیش (سال 1385) اصلاح آن در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته بود، و در 7 جلسه این شورا بطور مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در جلسه 24 فروردین 89 در 25 ماده به تصویب نهایی رسید ، برای اجرا ابلاغ کرد.

در اساسنامه جدید ابلاغی اعضای هیئت امنای دانشگاه تغیییر پیدا کردند به گونه‌ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی در چگونگی اداره این دانشگاه بیشترین قدرت را دارااست و ترکیب هیئت امنا به گونه‌ای چیده شده است که هیئت موسس دانشگاه قدرت کمتری از نمایندگان دولت و شورای عالی دارد.

براساس ماده 10 اساسنامه اصلاحی اعضاء هیئت امناء عبارتند ازپنج نفر از اعضاء هیئت علمی تمام وقت دانشگاه‌ها در مرتبه دانشیاری و یا بالاتر به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، چهار نفر از اعضای هیئت مؤسس که حتماً یک نفر از آنها روحانی باشد، وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا نمایندگان آنها، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یا معاون وی، رئیس دانشگاه (دبیر هیئت امناء).

تجمع در برابر مجلس
داستان دانشگاه آزاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از تصمیم مجلس برای تصویب قانون حمایت از موسسات آموزش عالی غیر دولتی وارد فاز جدیدی شد. دو هفته پیش مجلس قانونی را تصویب کرد که براساس آن اساسنامه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای دانشگاه آزاد اسلامی لغو گردید و اجازه وقف این دانشگاه صادر شد.

این اقدام با اعتراض دولت و برخی نمایندگان مجلس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی مواجه شد تا این که اول تیر ماه عده ای در برابر مجلس تجمع کردند و علیه رییس مجلس، آیت الله هاشمی رفسنجانی، جاسبی و نمایندگانی که به این قانون رای دادند شدیدا اعتراض کردند.

این تجمع واکنش شدید علی لاریجانی رییس مجلس را برانگیخت. وی خطاب به تجمع‌کنندگان گفت: «مراقب باشيد براي انجام وظيفه‌ي اسلامي خود، دچار ده‌ها لغزش غيراسلامي نشويد و آن مراكزي كه اين تجمعات را شكل مي‌دهند، به رفتار خود توجه كنند.»

هیچ نظری موجود نیست: